Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Dobrodošli na NS Auto Forum!

Pages: [1] 2   Go Down

Author Topic: Guma i naplatak  (Read 13488 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GSi

  • Advanced Member
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 804
  • 16V
Guma i naplatak
« on: March 23, 2007, 01:49:03 PM »



Kao prvo, da se razumijemo nešto. Svima vam je, nadamo se, poznato kako automobil stoji na nečemu okruglom. To okruglo se, pak, sastoji od metalnog i gumenog. Metalno nazivamo naplatkom (felgom), a gumeno, zamislite, gumom. Pod pojmom kotača podrazumijevamo naplatak s gumom i/ili zračnicom unutar nje.

Bilo jednom...
Povijest kotača kao sredstva pokretanja mogla bi nas odvesti daleko u prošlost ljudskog roda. No, povijest kotača u današnjem smislu stara je tek nekih stotinu i pedesetak godina. Za izumitelja napuhane gume danas smatraju škotskog inženjera Roberta W. Thomsona koji je svoju ideju prvi puta uobličio 1845. godine. No, nije se dugo održala. Već 1870. pojavljuju se prvi kotači s navlakom od čvrste gume koji su omogućili nešto udobniju i sigurniju vožnju. Ipak, gumeni je sloj bio neotporan na trošenje te je 1888. Škot John Boyd Dunlop (veterinar, huh!) izvadio iz naftalina staru Thomsonovu ideju. Dunlopova guma, napravljena za bicikl njegova sina, sastojala se od gumene cijevi ispunjene zrakom. Početkom ovog stoljeća prvi se puta u upotrebi javlja dvodjelna guma, konstrukcija koja se u osnovi zadržala i do današnjih dana. Ideja je bila jednostavna - unutrašnju gumu (zračnicu) trebalo je zaštititi čvršćim gumenim slojem kako bi mogla izdržati veće težine tadašnjih vozila. Krajnji stadij evolucije klasične automobilske gume nastaje 1948. godine kada je upotrijebljena prva guma bez zračnice (tubeless, "šlauhlos"). Ovakva guma izgleda poput vanjske gume, no opremljena je posebno čvrstim unutarnjim rubom koji ju brtvi uz naplatak. Dakako, gume bez zračnice dobile su i posebno oblikovane, jednodjelne i nepropusne naplatke.



 
sl. 1 - Sastavni dijelovi radijalne gume bez zračnice 
Guma

Vjerojatno ste, ne jednom, čuli za pojmove "dijagonalna" i "radijalna" guma. Ovdje se radi o različitim konstrukcijama unutrašnjosti gume. Unutrašnji dijelovi gume (obojeni dijelovi sa slike 1) napravljeni su od slojeva tkanine izrađene od tankih čeličnih niti. Kod dijagonalnih guma svi su ovi slojevi poredani koso (dijagonalno) jedan obzirom na drugi (kao dva plava sloja na slici) odakle i naziv ovoj konstrukciji guma. No, danas se gotovo u pravilu susrećemo s radijalnim gumama. I one imaju slojeve koso postavljenih niti u čeličnoj tkanini, no glavna su im odlika čvršće niti postavljene poprečno na gumu (zeleno). Ove niti položene su radijalno (naziv) te daju znatno bolja dinamička svojstva od niti u dijagonalnim gumama. Današnje su radijalne gume stoga otpornije na savijanje bočnih stranica te time i na deformacije tijekom vožnje. Također, ovakva guma pruža i veću udobnost te sigurnost vožnje s obzirom da se i pri visokim brzinama pravilnije deformira. Radijalna je konstrukcija danas uobičajena za automobilske gume.

U donjem rubu sloja radijalnih niti (zeleno) vidljiva je i okrugla čelična (obično višedjelna) žica. Upravo je povećanjem čvrstoće ove žice omogućeno da se s "običnih" guma prijeđe na one bez zračnice. Dio gume koji se nalazi oko ove žice naziva se "noga" gume, a zadužen je za brtvljenje s naplatkom.
Od vanjskih dijelova gume svakako je najznačajnija gazna površina. Gazna površina je sloj gume na kojem se nalaze "šare" odnosno profil. Radi se, u stvari, o kanalima kojima je ispresjecana gazna površina gume, a koji služe za odvođenje vode. Jasno je da bi gazna površina bez ovih šara (glatka guma) imala veću površinu prijanjanja na cestu, a samim time bi i bolje držala automobil u zavojima. Ipak, glatke bi gume (slick gume, kod natjecateljskih automobila) nalijetanjem na sloj vode veoma brzo "zaplivale" (aquaplaning) te bi vozilo izgubilo kontakt s cestom. Posljedicu ovoga, vjerojatno, nikome ne treba posebno opisivati.

Oznake guma
Jedna od najvećih noćnih mora svih autoljubaca početnika uvijek su bile oznake na gumama. Radi se, u stvari, o oznakama dimenzija, najveće dozvoljene brzine, konstrukcije, ali i oznakama za identifikaciju proizvođača. Ono što nas najviše zanima svakako su oznake koje nam govore o dimenzijama guma i najvećoj dozvoljenoj brzini vožnje koju one omogućavaju.


 
sl. 2 - Oznaka dimenzije, razreda brzine i konstrukcije gume
Oznake dimenzija govore nam koliko je guma široka te kolika je visina njezinog poprečnog presjeka. Također, oznake dimenzija govore nam i o promjeru gume koji je ujedno i jednak promjeru naplatka. Na slici 2 vidljiva je oznaka 195/70 HR 14. Brojka 195 podatak je koji nam govori o širini gume i u pravilu je izražen u milimetrima. Broj 70 označava visinu poprečnog presjeka.To znači da je razmak od mjesta gdje guma prijanja na naplatak (noga) i vrha gazne površine (vidi sliku 3) jednak 70% širine gume. Visina poprečnog presjeka uvijek je izražena u odnosu na širinu gume. Vezano uz to, dolazi nam i pojam niskoprofilne gume. Ovakvim se gumama smatraju one čija visina poprečnog presjeka iznosi 80 ili manje postotaka najveće širine.


 
sl. 3 - Visina poprečnog presjeka gume 
Slijedeća je na redu oznaka "H". Ona nam govori o brzinskom razredu u koji spada naša guma, odnosno pokazuje koliko se najbrže možemo s njome voziti.

Oznake najveće dozvoljene brzine

Q ... 160 km/h
S ... 180 km/h
T ... 190 km/h
H ... 210 km/h
V ... 240 km/h
W ... 270 km/h


Oznaka "R" opisuje nam konstrukciju gume. Jasno je, iz prethodnog poglavlja, kako se radi o radijalnoj gumi. Posljednja brojka pokazatelj je promjera gume i izražava se u colima (1 col = 25,4 mm). Ova dimenzija gume služi nam kako bi mogli odabrati odgovarajući naplatak, s obzirom da će njegova dimenzija također biti prikazana u colima. Promjer gume, izražen u colima, je promjer unutrašnjeg ruba gume, odnosno promjer kruga koji zatvara noga gume (rub koji naliježe na naplatak).

Naplatak
Do sada ste već, vjerojatno, shvatili što je to naplatak. Za one tvrdoglave, ponovit ćemo kako se radi o metalnom dijelu na koji je navučena guma i koji je pričvršćen na automobil (točnije, na glavčinu kotača). Iz prakse vjerojatno većina vas znade i kako postoje dvije najčešće izvedbe naplataka - čelični i aluminijski. Pod pojmom čeličnih naplataka podrazumijevamo one koji se dobivaju uz prosječne automobile ili u nižim paketima opreme. Ovdje se radi o čeličnom disku koji je oblikovan u preši (u pravilu jedan se čelični naplatak sastoji od najčešće dva zavarena dijela) oko kojeg je postavljen nekakav obruč. Obruč omogućava da se na njega montira guma i u tu je svrhu oblikovan. Čelični naplaci obično na sebi imaju i nekakve otvore. Radi se o rupama kroz koje struji zrak radi lakšeg hlađenja kočnica, no naplatak je zahvaljujući tim rupama i lakši.


 
sl. 4 - Lijevani naplatak i njegovi dijelovi: a) obruč, b) krak, c) središnji dio s otvorima za vijke 
Lijevani naplaci (najčešće nazvani i aluminijskim naplacima) izrađeni su lijevanjem metala u kalupe i s iznimkom naplataka za natjecateljske i skuplje sportske automobile, izrađeni su u jednom komadu. Termin "aluminijski" ovdje stavljamo pod navodnike jer nisu svi lijevani naplaci nužno izrađeni od aluminija. Katkada su to tek legure aluminija, katkada magnezij itd. Prednosti aluminijskih naplataka, uz bolji vizualni dojam, pred čeličnima prvenstveno se očituju u manjoj težini. Ovo je pogotovo značajno s obzirom da postavljanje guma većih širina iziskuje i postavljanje širih naplataka koji su, adekvatno, teži. Za kraj opisujemo oznake naplataka. U našim ste tehničkim podacima nerijetko naišli na nekakve "dimenzije naplataka". Nešto poput oznake 5 J x 13 govori nam, u stvari, kako se radi o naplatku širine od 5 cola čiji su rubovi određenog oblika (J - najčešći oblik). Oznaka "x" govori nam kako se radi o jednodjelnom naplatku dok brojka na kraju označava njegov promjer u colima - veličina jednaka promjeru gume.

U slijedećem ćemo vas nastavku Školice naučiti kako odabrati odgovarajuće široke gume za automobil, te koliki je za njih pravilan pritisak. Također, naučit ćemo kako se iz osnovnih tehničkih podataka nekog automobila može izračunati njegova najveća brzina u određenom stupnju prijenosa, s obzirom na veličinu montiranih guma.

Da se odmah razumijemo. Široke vas gume neće, same po sebi, učiniti bržima. No, da auto s njima izgleda bolje stara je činjenica i amen. Stoga, umjesto da vas uvjeravamo kako sa "šlapetinama" povećavate opasnost od aquaplaninga, kako vam auto troši više i koješta drugo, objasnit ćemo puteve do idealnog izbora širih guma, dakako prema pitanju dimenzija, a ne modela. Jest da bismo sada mogli filizofirati i o tome koje su gume bolje, no tu ćemo temu ostaviti nekom drugome.






 
sl. 1 - Neke od dimenzija: 1) visina poprečnog presjeka, 2) unutarnji promjer (promjer naplatka), 3) vanjski promjer gume 

Ispravna dimenzija
Kao što već znademo s prošlog sata, gume su označene nekakvim dimenzijama. Podsjetimo se: 165 / 70 - 13 znači da je naša guma široka 165 mm, da joj visina poprečnog presjeka iznosi 70% širine, te da ima unutarnji promjer od 13 cola (13 x 25,4 mm). Važno je sada napomenuti slijedeće: Želimo li staviti gume drugačijih dimenzija, obavezno moramo imati na umu da njihov opseg treba biti (približno) jednak opsegu guma što ih je proizvođač isporučio s automobilom. Drugim riječima, od nekoliko opcija koje razmatramo odabrat ćemo onu koja nam daje opseg najsličniji originalnom.

Traženje "jačih" guma započet ćemo odabirom njihove širine. Dakako, ovdje je teško naći pravu mjeru. Kako smo već zaključili, "šire je ljepše", no ni u čemu ne treba pretjerivati. Stavite li pretjerano široke gume, moglo bi vam se dogoditi da one počnu zapinjati po unutarnjim dijelovima blatobrana, bilo kad automobil "sjedne" na nekoj izbočini ili kad smotate upravljač. Za "obranu" od odabira prevelike širine jedini realni lijek je da se raspitate kolika je najveća širina što ju proizvođač nudi uz neku od izvedbi vašeg automobila. Druga dimenzija koju možemo odabrati prema volji je osnovni (unutarnji) promjer. Jasno je da niže gume (one s nižim postotkom poprečnog presjeka) također izgledaju ljepše. No, gumi treba ostaviti i malo mogućnosti da se savija. Značajan element udobnosti, ali i ležanja automobila, pruža svojstvo guma da se "gnječe" pod opterećenjem. Stavimo li na automobil gume preniskog presjeka, smanjit ćemo prostor ugibanja gume, automobil će postati tvrđi i neudobniji, a mogli bi nastradati i dijelovi karoserije koji će ovako trpjeti znatno jače udarce (nema dovoljno debele gume da ih amortizira). Dakle, recimo da su originalne gume dimenzija 165 / 70 - 13 i da ih želimo zamijeniti gumama širine 185 mm te promjera 14 cola (veći promjer - manja visina presjeka). Znamo, jedino na što dalje treba paziti jest opseg gume. Radi se o tome da brzina okretanja kotača mora biti usklađena s brojem okretaja motora onako kako je to proizvođač automobila predvidio. Stoga, veći ili manji opseg gume od originalnog može, osim pogrešnog prikaza brzine na brzinomjeru, imati i druge neželjene posljedice. Kako je opseg neke kružnice jednak 2 x r x P, a P je konstanta (3,141593), možemo reći da se opseg odnosi spram promjera (2 x r) proporcionalno, te ćemo stoga cijeli proračun svesti na usporedbu promjera gume.

Promjer gume jednak je zbroju unutarnjeg promjera i dvije visine poprečnog presjeka, a možemo ga izračunati prema formuli:


 
sl. 2 - 1. formula 

gdje je D traženi promjer, col unutarnji promjer izražen u colima (ne zaboravite ga prije uvrštavanja preračunati u milimetre - col x 25,4), š širina gume u mm, a v visina poprečnog presjeka izražena u %. Ovako dobiveni promjer koristimo kao referencu u odabiru odgovarajuće visine poprečnog presjeka za novu gumu. Rekli smo, da želimo montirati gume širine 185 mm i promjera 14 cola. Stoga, ostaje nam da izračunamo potrebnu visinu poprečnog presjeka.

To ćemo napraviti pomoću formule:


 
sl. 3 - 2. formula 

gdje je v tražena visina poprečnog presjeka izražena u %, D promjer originalne gume, col željeni unutarnji promjer nove gume izražen u colima, a š željena širina nove gume.

Kao što vidite, sve se vrti oko jedne te iste formule. Jednako tako, novu gumu možemo tražiti samo prema kriteriju širine pri čemu je jasno kako ona mora imati manju visinu poprečnog presjeka za isti unutarnji promjer.
Primjer: Želimo umjesto originalnih guma dimenzije 165 / 70 - 13 staviti gume širine 205 mm. Jasno je da će nova guma, zbog veće širine, imati i veću visinu presjeka zadržimo li isti postotak. Stoga, ako želimo ostati na dimenziji od 13 cola, trebamo izračunati novu visinu poprečnog presjeka uz pomoć 2. formule. Vidjet ćemo da se dobiveni postotak smanjio, iako se apsolutna visina presjeka gume nije mijenjala (dobivamo poprečni presjek od 55%).
NAPOMENA: Kod izračunavanja nove (potrebne) visine poprečnog presjeka rezultati vam neće uvijek biti zaokruženi na broj djeljiv s 5 (45, 50, 55, 60, 65...). Stoga je dobiveni rezultat potrebno zaokružiti na najbližu postojeću dimenziju (za 205 mm širine i 13 cola dobili smo rezultat 56,34 što zaokružujemo kao 55. Dakle, nova će guma imati dimenzije 205 / 55 - 13).


 
sl. 4 - Netko voli aluminijske, a netko magnezijske naplatke. Koliko para... 

O naplatku
Čuli ste, vjerojatno, priče o tome kako nije dobro kupovati naplatke koji "nisu originalni". He, pogledate li malo cijene naplataka koje za svoje modele nude proizvođači automobila, bit će vam ubrzo jasno od kuda potječu ovakve teorije. Uostalom, danas postoji cijelo more proizvođača naplataka čija je ponuda barem jednako kvalitetna, ako ne i bolja, od one što ju u svojim proizvodnim programima imaju proizvođači automobila.
No, kupujete li nove (vjerojatno lijevane) naplatke obratite pažnju na dva detalja. Prvi je razmak otvora za vijke. Koliko god to smiješno zvučalo, nije se jednom dogodilo da je netko u dućanu kupio alu-felge od kakve "lijeve" firme i došavši doma shvatio da razmak vijaka uopće ne odgovara onome na njegovom automobilu. Ipak, ovakav slučaj nećete doživjeti kod poznatijih proizvođača naplataka. Druga "caka" malo je kompliciranija i ponajčešće odgovorna za uništavanje ovjesa novim, širim gumama i naplacima. Radi se o tome da sredina naplatka i dio gdje otvori za vijke naliježu na glavčinu kotača moraju biti propisno udaljeni. Kako kod novog, tako i kod starog čeličnog naplatka koji ste dobili uz automobil (slika 4). Pogriješite li u ovoj udaljenosti, možete znatno izmijeniti geometriju ovjesa te time i narušiti vozna svojstva automobila. Ipak, pripazite li na ovo, šire gume same po sebi neće značiti da je auto nastradao, kako to mnogi "znalci" katkada govore.


 
sl. 5 - a) razmak otvora za vijke, b) značajna je udaljenost sredine naplatka od dijela kojim naliježe na glavčinu 

Uz ovo, napomenimo kako danas većina poznatih proizvođača naplataka navodi uz svaki svoj proizvod kojem je automobilu (i kojem godištu istoga) namijenjen. Stoga, ako zaboravite ravnalo na putu u dućan, nema straha. Samo pripazite na deklaraciju i to je sve.

Najveća brzina
Za kraj, obećana priča o izračunavanju najveće brzine vozila. No, prije svega, jedna mala napomena. Ovo se odnosi na automobil kojem znademo prijenosne odnose pojedinih stupanja prijenosa, prijenosni odnos diferencijala i dimenzije guma na pogonskim kotačima. Vjerojatno ste zapamtili, tko nije neka ponovi smjesta (!), iz nastavaka o prijenosu snage kako u mjenjaču automobilskog motora postoje prijenosni odnosi. Da vas sada ne zamaramo ponovno zbog čega su oni tamo, navodimo tek da se radi o smanjivanju brojeva okretaja motora. Ipak, dok prijenosni odnos u 1. stupnju može biti 3,07 : 1 (3,07 okretaja motora za 1 okret pogonskog vratila koje izlazi iz mjenjača), u završnim stupnjevima situacija može biti obrnuta. Tako u 5. stupnju Honda NSX ima odnos 0,77 : 1 (pogonsko se vratilo okreće brže od motora). Iz priče o prijenosu snage smo također naučili i kako kod automobila postoji još jedan prijenosni odnos. radi se o prijenosnom odnosu u diferencijalu (obično se naziva i "završni" stupanj) koji dodatno smanjuje broj okretaja pogonskih vratila (osovina). Tako naša NSX-ica ima završni stupanja 4,06 : 1 (za svaka 4,06 okreta osovine koja iz mjenjača vodi k diferencijalu, kotači će se okrenuti jedamput).

Kuda nas to sve vodi? Pa, sada je već pomalo jasno da možemo izračunati put koji vozilo prelazi znademo li veličinu pogonskih kotača. NSX leži na gumama 205 / 50 - 15 čiji opseg iznosi (2 x r x P) 1841 mm (1,841 m). To nam govori da za svaki puni okret poluosovine naša NSX-ica prijeđe 1,841 m puta. I sada, konačno možemo izračunati brzinu u nekom stupnju prijenosa, dakako znademo li prijenosni odnos tog stupnja, završni stupanj, dimenziju pogonskih kotača te broj okretaja pri kojem želimo izračunati brzinu.

Formula koja nam za ovo treba glasi:


 
sl. 6 - 3. formula 

Ovdje je v dobivena brzina kretanja u km/h, o je broj o/min motora za koji želimo izračunati brzinu, k je opseg pogonskog kotača u mm, g je prijenosni odnos mjenjača u odabranom stupnju prijenosa i d je završni prijenosni odnos (diferencijal). Dakle, dobivamo npr. da naša Honda NSX pri 1000 o/min u 5. stupnju prijenosa (prijenosni odnos 0,77 : 1), sa završnim prijenosom od 4,06 te gumama na pogonskim kotačima opsega 1841 mm razvija brzinu od 35,33 km/h. Cool, ne?


Preuzeto sa:
Opel Team Croatia  :)
« Last Edit: March 23, 2007, 01:56:11 PM by GSi »
Logged
Opel Fahrer
A.C.A.B.

milutin

  • Administrator
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 3424
    • Punto HGT
Re: Guma i naplatak
« Reply #1 on: March 23, 2007, 02:01:36 PM »

Wow, kakav text, sjajno GSI  :thumb:
Logged

GSi

  • Advanced Member
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 804
  • 16V
Re: Guma i naplatak
« Reply #2 on: March 23, 2007, 02:04:35 PM »

Hvala OTC-u.  :mig:
Logged
Opel Fahrer
A.C.A.B.

spike

  • Urednik
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 1581
    • Yugo Cabrio
    • Serbian Car Fans
Re: Guma i naplatak
« Reply #3 on: February 28, 2013, 01:28:58 AM »

Označavanje guma



Svaka guma na svom bočnom zidu sadrži oznaku poput one na slici ispod. Ova oznaka je najvažniji parametar prilikom izbora odgovarajuće gume za vaš automobil. U nastavku dajemo opise i značenja svih oznaka koje se mogu naći na auto gumama.
Osnovne oznake

Oznacavanje guma - primer

Primer: 205/55R16 91V
Simbol    Značenje
205    Širina gume (gazeće površine – protektora) u milimetrima.
55    Profil gume (serija) – odnos između visine bočnog zida i širine gazeće površine (protektora) izražen u procentima. U ovom slučaju, visina je 55% širine gume.
R    Označava radijalnu konstrukciju.
16    Prečnik felne (u inčima – colima).
91    Indeks nosivosti, koji definiše maksimalno opterećenje. U ovom slučaju broj 91 znači da ova guma može izdržati maksimalnih 615kg opterećenja.
V    Indeks brzine. Slovna oznaka koja označava maksimalnu brzina koju guma može izdržati pri dozvoljenom opterećenju, u ovom slučaju 240km/h. Gume sa većim brzinskim indeksom su skuplje, jer imaju posebnu smešu koja im dozvoljava da postignu veću brzinu i bolje upravljanje.
Dodatne oznake
Simbol    Značenje
RF    (Reinforced) Ojačana guma
XL    (Extra Load) Guma za veća opterećenja
RFT, ROF    Run-Flat ili Run-On-Flat je posebna konstrukcija gume koja omogućava nastavak vožnje i kada se guma probuši. Vožnja se može nastaviti smanjenom brzinom (do 90 km/h) i samo do prvog vulkanizera (do 160 km).
DOT    Datum proizvodnje. Na primer: DOT 1405 = proizvedeno u 14. nedelji 2005. godine. Prilikom kupovine obratite pažnju na ovaj podatak. Za više detalja pogledajte članak o starosti gume .
M+S    (Mud + Snow – za blato i sneg) Na zimskim i all season gumama. Na all season gumama označava da se guma može koristiti i kao zimska guma.
TL    (Tubeless) Gume koje nemaju unutrašnju gumu. Sve savremene auto gume su ovog tipa.
TT    (Tube Type) Gume sa unutrašnjom gumom
Made in    zemlja proizvodnje
TWI    (Tread Wear Indicator) Indikator istrošenosti gume – ukazuje kada je gumu potrebno zameniti
C    Gume za laka teretna vozila (kombi) npr. 185 R14 C
E 10    Evropski homologacioni broj (broj označava zemlju homologacije).

Pored ovih, sreću se i sledeće oznake.
Simbol    Značenje
TUBELESS    Gume bez unutrašnje gume pumpane vazduhom pod pritiskom.
TREADWEAR    Treadwear je relativni indikator potrošnje gazećeg sloja gume koji pokazuje koliko će jedna guma (šara) trajati duže od druge pri istim uslovima korišćenja.
TRACTION    Označava sposobnost zaustavljanja na mokrom putu na pravoj liniji mereno u standardom kontrolisanim uslovima.
TEMPERATURE    Indikator temperature pokazuje koliko su gume otporne na porast temperature. “A” je najviša, a “C” najniža ocena.

Indeksi brzine

Indeks brzine označava maksimalnu brzinu u km/h za koju je guma testirana. Nikada nemojte stavljati gumu sa nižim brzinskim indeksom od propisanog za vaš automobil.
Indeks    km/h    
N               150         
Q               160
R               170
S                180
T                190
U                200
H               210
V                240
W               270
Y                300
ZR    preko  240
      

Indeksi nosivosti

Indeks nosivosti definiše nosivost gume prema sledećoj tabeli. Ovo su maksimalne dozvoljene nosivosti za jednu gumu; za vozilo sa četiri gume ovaj broj treba pomnožiti sa četiri da bi se dobila ukupna nosivost.
Indeks    Nosivost [kg]    Indeks    Nosivost [kg]
71    345    91    615
72    355    92    630
73    365    93    650
74    375    94    670
75    387    95    690
76    400    96    710
77    412    97    730
78    425    98    750
79    437    99    775
80    450    100    800
81    462    101    825
82    475    102    850
83    487    103    875
84    500    104    900
85    515    105    925
86    530    106    950
87    545    107    975
88    560    108    1000
89    580    109    1030
90    600    110    1060

4gume & serbiancarfans

sledi nastavak...
« Last Edit: March 19, 2013, 06:19:05 PM by spike »
Logged

stef

  • President
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 5971
    • yugofanclub
Re: Guma i naplatak
« Reply #4 on: February 28, 2013, 10:07:44 AM »

Slozi Vlado malo ove indexe brzine, zavrti se u glavi dok ne izlistas stranicu do kraja :)
Logged
Kako ćete prepoznati Sremca na auto-putu?
Svi voze - on tera!!! :)

spike

  • Urednik
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 1581
    • Yugo Cabrio
    • Serbian Car Fans
Re: Guma i naplatak
« Reply #5 on: March 02, 2013, 08:30:50 PM »

prekopirao lepo u word, sve slozio, pa na forum, onda se sve pokrivilo i sada me zeza net nikako ne mogu da izredjam, taman prepravim i pukne veza pa sve ponovo, da se stabilizuje malo i postavljam, izvinjavam se na neozbiljnosti :)

stef

  • President
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 5971
    • yugofanclub
Re: Guma i naplatak
« Reply #6 on: March 04, 2013, 12:23:27 PM »

std problem pri kopiranju na forum...Nekad bude problem nekad ne...I dalje nisam pohvatao koje je pravilo i zasto se to desava.
Logged
Kako ćete prepoznati Sremca na auto-putu?
Svi voze - on tera!!! :)

spike

  • Urednik
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 1581
    • Yugo Cabrio
    • Serbian Car Fans
Re: Guma i naplatak
« Reply #7 on: March 19, 2013, 06:21:17 PM »


Kolika je dozvoljena starost gume kada se kupuje? Ovo je jedno od najčešćih pitanja koja se postavlja prilikom kupovine guma. Odgovor na ovo pitanje jednako je zanimljiv i za kupce i za prodavce. Kupci žele kvalitetan proizvod, a prodavci imaju velike probleme da objasne da gume nisu kvarljiva roba i da ostaju „sveže“ i ako više godina stoje na polici. Starost guma u trenutku kupovine nije nigde zakonski regulisana jer stanje u kome se gume nalaze zavisi od pravilnog skladištenja guma. Zato se propisuju samo uslovi skladištenja i krajnji rok posle koga se gume ne smeju prodavati. Prenosimo preporuke nacionalnih udruženja prizvođača guma iz najrazvijenijih zemalja sveta.

Britansko udruženje proizvođača proizvoda od gume – The British Rubber Manufacturers Association (BRMA) preporučuje svojim članovima da gume koje nisu korišćene ne bi trebalo stavljati u upotrebu ako su starije od 6 godina, a da bi sve gume koje su starije od 10 godina od datuma proizvodnje trebalo zameniti.

Krajnji rok u kome se gume smatraju novim, uz obavezu propisnog skladištenja i kao takve mogu prodavati je 6 godina (Uzanse BS AU 50 Velika Britanija).

Udruženje japanskih proizvođača auto guma (Japan Automobile Tire Manufacturers Association – JATMA)  preporučuje kupcima da redovno kontrolišu gume posle 5 godina da bi se utvrdilo da li se i dalje mogu koristiti, a da bi sve gume, uključujući i rezervne gume, koje su proizvedene pre više od 10 godina trebalo zameniti novim.

Gume su nove ako su stare do pet godina tvrde u Savezu nemačke gumarske industrije, Savezu industrije automobilskih guma i Udruženju vulkanizera Nemačke. Po isteku roka od 5 godina, mogu se i dalje prodavati, ali ih pre prodaje moraju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti mišljenje proizvođača.

Ono što je zajedničko svima je važnost uslova u kojima se gume čuvaju. Uslove skladištenja propisuje Evropska tehnička organizacija za gume i felne (European Tyre and Rim Technical Organization). Propisno uskladištene gume ne smeju biti izložene sunčevim zracima, visokim temperaturama, velikim oscilacijama temperature, vlažnosti, agresivnim hemikalijama, uljima, ozonu itd. Gume obično kupujete od vulkanizera koji uglavnom ne drže velike zalihe guma već ih dopremaju iz velikih magacina veleprodavaca. Veleprodavci dobro znaju kako gume treba čuvati i, ako se obratite proverenim vulkanizerima, možete biti sigurni da su gume pravilno skladištene.

Pri kupovini gume, prvo pogledajte datum proizvodnje koji je utisnut na gumi i koji izgleda ovako:

 

U ovom slučaju DOT 3805 znači da je guma proizvedena u 38. nedelji 2005. godine.

Pošto prodavci guma i vulkanizeri imaju velike probleme prilikom prodaje guma, preporučujemo im da ovaj članak odštampaju i okače na vidno mesto u servisu ili prodavnici.

Još jednom ponavljamo: gume se mogu smatrati novim ako nisu starije od 5 godina, uz uslov da su pravilno skladištene. Po isteku roka od 5 godina, mogu se i dalje prodavati , ali ih pre prodaje moraju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti mišljenje proizvođača. Sve gume starije od 10 godina od datuma proizvodnje bi trebalo zameniti.

4gume&serbiancarfans.x10.mx

spike

  • Urednik
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 1581
    • Yugo Cabrio
    • Serbian Car Fans
Re: Guma i naplatak
« Reply #8 on: March 24, 2013, 09:10:04 PM »

Dezen ili šara je važna karakteristika gume čiji je cilj konstrukcije da se izbalansiraju zahtevi za niskom bukom, dobrom upravljivošću, prianjanjem, kočenjem i trošenjem gume. U upotrebi su tri vrste šara za različite namene i uslove korišćenja gume: simetrična šara, asimetrična šara i usmerena šara.
Simetrična šara

Simetrična šara je ista duž cele površine gazećeg sloja, obe polovine šare su iste. Simetrični dezen nudi više mogućnosti rotacije od asimetričnih guma. Gume sa simetričnim dezenom su najzastupljenije u prodaji.
Asimetrična šara

Asimtericna sara

Gume kod kojih su naspramne strane gazeće površine različite imaju asimetričnu šaru. Takve gume su konstruisane da ispune suprotstavljene zahteve za dobro prijanjanje i odvođenje vode i na mokrom i na suvom putu. Spoljna strana šare obično ima jača ramena i krupnije blokove što obezbeđuju stabilniju vožnju u krivinama dok je unutrašnji deo zadužen za bolje odvođenje vode. Manji unutrašnji blokovi i veća gustina odvodnih kanala pomažu disperziju vode i toplote. Asimetrična šara se često sreće na gumama za sve sezone (all-season).

Za razliku od usmerenih guma, asimetrične gume mogu biti montirane na bilo koju pozicju na vozilu. Veoma je važno da prilikom montaže strana sa oznakom outside bude sa spoljne strane i da se vidi na sve četiri gume. Kao i kod usmerenih guma, pogrešna montaža ozbiljno umanjuje njene performanse. Ako pogrešno montirate asimetričnu gumu možete je koristiti samo kao privremenu rezervnu gumu.
Usmerena šara

Usmerene gume su predviđene da se okreću samo u jednom pravcu koji je označen strelicom na bočnom zidu gume i oznakom direction ili rotation. Usmerene gume imaju odlične performanse na mokrom putu jer potiču od trkačkih guma koje imaju sposobnost da dobro odvode vodu. Prednost usmerenih guma je ta što imaju dobru otpornost na akvaplaning, ali je jako važna pravilna montaža jer pogrešno montirana usmerena gume ne može pravilno da istiskuje vodu. S druge strane, zbog relativno grubog dizajna gazećeg sloja smatra se da su usmerene gume bučnije od neusmerenih.

Neke gume su u isto vreme i asimetrične i usmerene. Takve gume imaju oznake na bočnom zidu koje

    pokazuju ispravan pravac okretanja i
    pokazuju koja je unutrašnja a koja spoljašnja strana,

na šta je važno obratiti pažnju prilikom montaže.

milutin

  • Administrator
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 3424
    • Punto HGT
Re: Guma i naplatak
« Reply #9 on: April 07, 2013, 07:35:17 PM »

Skladištenje guma na kraju zime/leta

Ako ne posedujete gume za sve sezone (all season), trebalo bi da imate komplet letnjih i komplet zimskih guma. Na kraju zime ili leta trebalo bi zameniti set guma. Postoje dve mogućnosti: da vam oba kompleta guma budu montirana na felne i da skladištite gume zajedno sa felnama, ili da skladištite samo gume i da prilikom zamene guma radite montažu/demontažu sa felni.

Najčešće je jednostavnije imati oba kompleta guma montiranih na felne, ali je to i skuplje jer dodatni komplet predstavlja investiciju. Sa druge strane, montaža/demontaža guma na felnu nešto više košta nego prosta zamena celog točka. Ekonomski gledano, na našem tržištu gde su cene vulkanizerskih usluga znatno jeftinije nego u Evropi, ipak je isplativije uvek montirati/demontirati gume.

Mnogi vulkanizeri nude mogućnost čuvanja guma za određenu naknadu. Sa druge strane, ako sami skladištite gume, potrebno je da se pridržavate sledećih uputstava.

     Pre nego što skinete gume označite pozicije na kojima su se nalazile kako biste sledeće sezone prednje gume stavili na zadnju, a zadnje na prednju osovinu (rotacija guma). To se radi zato što se gume na različitim osovinama nejednako troše.

     Operite vodom točkove i dobro ih obrišite da biste sprečili koroziju.

     Izvadite komadiće šljunka ako ih ima u kramponima gume.

     Čuvajte ih na mračnom, hladnom i suvom mestu. Nemojte ih držati tamo gde ima ulja, goriva ili hemikalija.


Ispravno skladištenje guma

Na sledećem dijagramu prikazano je kako se ispravno čuvaju gume sa felnama, i gume bez felni. Ako gume skladištite kod proverenog vulkanizera, oni će ih sigurno pravilno uskladištiti.

Logged

Punto Abarth

  • VIP Member
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 3474
  • Respect my authori-tah!!!
    • "02 Fiat Punto 1.2 8v
Re: Guma i naplatak
« Reply #10 on: April 07, 2013, 08:12:32 PM »

vesanje komplet tocka je svakako najbolje, ali kad bi neko mogao da mi objasni zasto je horizontalno slaganje komplet tockova u vis dozvoljeno, a uspravljeno slaganje nije...

uzgred, normalno da cu da rotiram vertikalno odlozen tocak.
Logged
iso je 100
blenda je 8
plati slike kume
na kurcu te nosam

spike

  • Urednik
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 1581
    • Yugo Cabrio
    • Serbian Car Fans
Re: Guma i naplatak
« Reply #11 on: April 07, 2013, 08:36:50 PM »

zato sto je onda pritisak i sva tezina na donju gaznu stranu gume i moze da se osteti i deformise. A ako ih slazes jednu na drugu onda trebas povremeno da im menjas mesto, to jest onu odozdo stavis gore posle nekog vremena i tako u krug.

Punto Abarth

  • VIP Member
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 3474
  • Respect my authori-tah!!!
    • "02 Fiat Punto 1.2 8v
Re: Guma i naplatak
« Reply #12 on: April 07, 2013, 08:55:02 PM »

gume su projektovane da se voze. Dok se voze, najvece opterecenje trpe upravo po vertikalnoj osi. Prosecan auto manje od 5% dnevnog vremena provede u voznji, a 95% parkiran, gde su mu gume opterecene punom tezinom auta, i stoje vertikalno. I tako svaki dan, dok se ne skinu, i ne zamene drugim sezonskim gumama.

Opterecenje koje je na pojedinacnom kompletnom tocku (pneumatik na felni) kad je on skinut sa auta, a pneumatik naduvan na normalan pritisak (za skladistenje bolje nesto manji) je mizeran. Svaki tocak nosi samo svoju masu, neopterecnu bilo cim, po osi po kojoj je najjaci. Uz redovnu rotaciju, mislim da je bolje resenje nego ovo koje je oznaceno kao pravilno, jer:

Guma nije projektovana da trpi konstantno aksijalno opterecenje. Dzaba ti rotacija, ako ce svaka guma za period od 4 meseca biti opterecena bocno sa: 1 mesec - 3 tocka, 1 mesec - 2 tocka, 1 mesec - 1 tocak i 1 mesec ce nositi samo svoju masu, tj bice gornja.
Logged
iso je 100
blenda je 8
plati slike kume
na kurcu te nosam

spike

  • Urednik
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 1581
    • Yugo Cabrio
    • Serbian Car Fans
Re: Guma i naplatak
« Reply #13 on: April 07, 2013, 09:04:57 PM »

da,ali auto ti nije parkiran konstantno pet meseci na primer,a da ga ne pomeras? Samo logicno pricam...a kada su naslagane jedna na drugu deo pritiska trpi i felna. Moras da uzmes u obzir i to da ce se guma posle nekog vremena mozda i ispumpati,a nedovoljno napumpana guma ne trpi isto pritisak kao napumpana pa moze i da ispuca,zar ne?

Punto Abarth

  • VIP Member
  • *
  • Offline Offline
  • Posts: 3474
  • Respect my authori-tah!!!
    • "02 Fiat Punto 1.2 8v
Re: Guma i naplatak
« Reply #14 on: April 07, 2013, 09:26:25 PM »

da,ali auto ti nije parkiran konstantno pet meseci na primer,a da ga ne pomeras?

Meni ne, ali u Srbiji nije retka pojava. Auto koji stoji recimo 5 dana nepomeren je cesta pojava, npr. Poenta je, bez obzira na rotaciju, da ti gume na parkiranom autu dnevno 23 sata nose tonu na sebi. Sasvim normalno.

a kada su naslagane jedna na drugu deo pritiska trpi i felna.

Ako su tockovi neki standard, tj, ukupna sirina guma veca od sirine felne (ne stretch), jedino opterecenje koje trpi felna je ono koje guma prenosi na nju svojim pritiskom.

Ako je tocak stretch (guma navucena na siru felnu), niko sa gramom zdrave pameti ne bi stavio tocak da lezi bocno i direktno ostecuje rub felne.

Moras da uzmes u obzir i to da ce se guma posle nekog vremena mozda i ispumpati,a nedovoljno napumpana guma ne trpi isto pritisak kao napumpana pa moze i da ispuca,zar ne?

Automobilski pneumatik cak i kad je skroz izduvan, dok god je pravilno namontiran na felnu nikad ne moze da "splasne" skroz, kao na biciklu. Tako ne moze da ispuca. Ovo vazi za skinut tocak. Naravno da ce ispucati ako je skroz prazan i opterecen tezinom auta.
Logged
iso je 100
blenda je 8
plati slike kume
na kurcu te nosam

Pages: [1] 2   Go Up